Grupa I
05.03.21
Temat dnia : Ciepło – Zimno
CELE OGÓLNE:
posługiwanie się określeniami ciepłe, zimne;
nabywanie umiejętności formułowania poleceń – zabawa „Ciepło – zimno”;
kształtowanie dużej motoryki;
zwiększanie pojemności życiowej płuc
Witajcie nasze Słoneczka. Dziś zapraszamy Was do zabawy zmysłami, a dokładniej będziemy doskonalić dotyk.
Poczujemy co jest zimne, a co ciepłe.Przypomnimy sobie jak należy się ubierać żeby nie marznąć i się nie przegrzać.
Ale zanim zabawę zaczniemy, to nasze rączki rozgrzejemy:
Piosenka ” Dłońmi młynek kręć” – https://www.youtube.com/watch?v=6NMAC5v9BFw
„Co jest ciepłe, a co zimne?” – zabawa badawcza.
Układamy na stoliku potrzebne rzeczy: kostki lodu, ciepłą wodę w kubeczku, łyżkę metalową, termofor z ciepłą wodą itp. i odwołujemy się do doświadczeń dzieci – pytamy o to, jaki jest śnieg (ciepły czy zimny), jaki jest lód. Pozwalamy dzieciom dotknąć kostek lodu, by sprawdzić, czy dobrze odpowiedziały. Następnie dajemy do zbadania łyżkę, ciepłą wodę i termofor. Dzieci określają, co jest zimne, a co ciepłe. Następnie prosimy, by dzieci znalazły w domu rzeczy,które są zimne oraz ciepłe. Dzieci je wskazują (np. zimna szyba w oknie, metalowa klamka; ciepły kaloryfer). Wskazujemy dzieciom największe źródło ciepła – słońce, i nawiązujemy do zmian, jakie następują w okresie przedwiośnia, wiosny.
Zimno – ciepło – słuchanie wiersza J. Kulmowej.
Zimno – ciepło
Joanna Kulmowa
Chmurki to przyjdą,
to uciekną.
Bawi się marzec w zimno – ciepło.
Zamrugał słońcem.
Chlapnął deszczem.
Deszcz pajęczynę cienką rozsnuł
i kapie jakby ze stu nosów.
Patrz:
Tutaj trawka już wyrosła.
Ciepło – gorąco – parzy – wiosna!
Rozmowa na temat wiersza. Zadajemy pytanie: W co bawi się marzec? Wyjaśniamy, na czym polega zabawa w ciepło – zimno.
„Ciepło – zimno” – zabawa dydaktyczna.
Przypominamy zasady zabawy. Dziecko wychodzi na chwilę z pokoju lub zasłania oczy. Rodzic chowa rękawiczkę i zaprasza z powrotem dziecko. Naprowadzamy osobę szukającą, posługując się poleceniami: Ciepło! Cieplej! Zimno! Zimniej! Zamieniamy się rolami.
„Gradowe kulki” – ćwiczenia oddechowe (zabawa dla całej rodziny)
Dajemy dzieciom piłeczki pingpongowe, dzieci układają je na linii. Nabierają powietrza do płuc i dmuchają, wygrywa osoba, której piłeczka potoczy się najdalej. Powtarzamy ćwiczenie kilka razy.
„Ubrania” – zabawa matematyczna. Klasyfikowanie ubrań zgodnie z porą roku.
Rozkładamy obrazki przedstawiające pory roku lub rysujemy symbole pogody. Dzieci podają nazwy pór roku i określają, które z nich są zimne,a które ciepłe.Z gazet wycinamy części garderoby, ewentualnie używamy ubrań z naszej szafy. Dzieci dobierają odpowiednie ubrania do pór roku. Możemy zapytać dzieci, po co nosi się ubrania. Na koniec dzieci wskazują i podają nazwy części ciała, na które zakłada się poszczególne ubrania.
Kolorowanki „pory roku”
https://miastodzieci.pl/kolorowanki/k/pory-roku/
You must be logged in to post a comment.